SELF(ie)MEDELIJDEN

Beste Kale,

Er wordt door marketingprofessionals gelukkig niet zoveel geschreven over de inzet van Social Media. Je ziet er bijna ook geen artikelen van in reclame- en marketingvakblad Adformatie; de bijbel der zelfuitgeroepen marketinggoeroes. Omdat er vrijwel niemand over schrijft, zal ik deze sociale en schone taak op mij nemen. Ik neem jullie mee naar de zee van social media, ik roep wat, en de zee zal splijten. We zullen aan de linker- en rechterkant alleen een watermuur zien, maar ik zal jullie leiden.

Dagelijks voer ik gesprekken over de deelname aan Twitter, Facebook, Linkedin. Nog heel even dan, daarna zullen de vragen over Google+, Instagram, en Snapchat de overhand nemen. De vraag gaat vaak over conversie, geld verdienen met de energie die we in social media stoppen. Veelgehoord: ‘als ik hashtag koffie op twitter zet, wat is daar nou interessant aan?’.

Ik heb enkele voorbeelden van conversie op Twitter. Ik heb ooit aan een biermerk een advertentie verkocht in een magazine. Mijn contactpersoon heb ik nooit gezien, noch gesproken. Alleen het benodigde advertentiemateriaal heb ik via mijn email binnenkrijgen. En zo zijn er nog enkele voorbeelden.

Daarnaast is een kanaal als Twitter ook een kennis- en beeldbank voor mij. Ik haal daar leuke en nuttige informatie vanaf. Zo trof ik laatst in een tweet van @toinevp een selfie van een machoman; kale kop, ringbaard, tattoo rondom zijn nek. De perceptie van een though dude droop er vanaf. Klein deukje in zijn imago werd veroorzaakt door de spiegel achter hem; gerimpelde, overtollige billen, toiletrolletje op de achtergrond. Dáááááág imago! Nogmaals, alles draait om perceptie. Hadden we alleen zijn selfie hoofd met tattoo gezien, lopen we een klein blokje om. Nu lachen we erom. Gezien de 452 lacherige reacties.selfie goes wrong

Er wordt momenteel net zoveel gesproken over content als over social media door marketingprofessionals. Hoe creëer je juiste content? Maar laten we eerlijk zijn. Soms heb je ook gewoon mazzel met een post. Deze post heeft binnen 4 dagen 300.000 mensen bereikt middels de meer dan 3.000 likes, het feit dat het 250 keer gedeeld is. Een leuke foto, een naar het reclamebureau geschreven stukje tekst…en het wordt een vliegwiel…

Het reclamebureau is blij met het succes van een rake post. Ik denk echter wel dat de machoman hier anders over denkt. Wel is het weer een wijze les over het plaatsen van foto’s op internet. Haal het er maar ’s vanaf…

Zie hier de bewuste post: http://on.fb.me/1iEJePI met de juiste KONTent.

Spreek je!

<Baard>

 

 

Schrijf mee! Plaats een reactie.

Laat een reactie achter