Het baren van een marketingkind – The KIND we like

Het-baren-van-een-marketingkindBeste Kale,
Elke maandag nemen we onze planning met de collega’s door. We bespreken dan zo’n 60 klanten die op dat moment onze marketinghulp nodig hebben. Deze hulp is vrijwel altijd maatwerk. Nooit een kunstje dat we dan weer even moeten flikken. En toch. En toch beste Kale, wil ik eens een ezelsbruggetje bij mezelf inbouwen die het voor mij en de klant makkelijk maakt de marketing benodigdheden in kaart te brengen. De fossiele P’s stammen uit een jaartal dat het Nederlands elftal internationaal nog serieus genomen werd en de C’s waar ik ongelooflijk fan van ben…zijn van een Belg. Daarnaast voelt het soms alsof ik door een truck overreden wordt met een zware lading nóg zwaardere termen als dit marketing, zus & zo marketing, internet of markethings, etcetera. Waar is die waarschuwing: pas op, deze overvloed aan informatie zwenkt uit!

 

 

En toen was er licht. Ik heb voor mezelf maar even een marketingkindje gebaard. Ik loop er al enige tijd mee rond maar zeker geen negen maanden. Een ezelsbruggetje mag nooit te lang zijn want anders heb je een ezelsbruggetje nodig voor een ezelsbruggetje. We tellen de primaire punten dus wat mij betreft op één hand. Is ook wel handig; als je nerveus bent en je weet niet waar je je handen moet laten tijdens het gesprek, tel je zo je vingers een beetje af en vertel je jouw uitleg per punt. Het is maar een tipje, een ook een beetje van de sluier.
Dus. Als we het gesprek aangaan met de klant…en let op; B2B is dood, we doen alleen Human2Human, tellen we zo onze vingers:
1. VINDbaar

Net als de pot met goud: wees vindbaar

Net als de pot met goud: wees vindbaar

Supercliché! ‘Als je een lijk wilt begraven waarvan je wil dat deze niet terug wordt gevonden, begraaf hem dan op pagina 2 van Google’. Letterlijk een dooddoener deze spreuk, maar valt niet te weerleggen. Het is natuurlijk van groot belang dat wanneer iemand op jouw product, dienst of bedrijf zoekt, dat ze je wel kunnen vinden. En dat geldt niet alleen online. Ooit stond ik in een weiland. Heb ik dat bedrijf maar eens gebeld of het adres dat ze opgaven wel klopte. BOEH, deed de koe. Zorg ervoor dat klanten je altijd kunnen vinden; online én fysiek.

2. ZICHTbaar

‘We zitten hier al 12 jaar en nu komen mensen hier binnen om te vertellen dat ze niet wisten dat wij híer zaten’. Omzetverhoging en meer klanten binnentrekken hoeft niet heel duur te zijn. Aanwezig in een winkelstraat, maar nooit heldere signing gehad kost je meer geld dan je ruiten te laten beplakken. Plat gezegd. Hetzelfde geldt voor je online aanwezigheid; blijf bewegen, blijf actief en zorg dat je in elk kanaal aanwezig bent, waarvan jij denkt dat de doelgroep zich bevindt.

3. AAibaar

Parnassia. Je weet wel; de strandtent in Bloemendaal waarvan de eigenaar een ALS patiënt wegstuurde, of politiek talent Sywert van der Linde die er werd weggestuurd omdat zijn wieleroutfit niet paste in het perfecte plaatje van de doelgroep van Parnassia. Het kostte Parnassia op één dag méér dan € 16.000,-. Dit is het bedrag dat de strandtent uiteindelijk schonk aan de ALS Stichting om nog enigszins haar reputatie te redden. Schitterend bedrag maar een forse deuk voor de strandtent in BloemenFaal. Vergeet niet dat mensen graag bij een merk, product of bedrijf willen horen dat aaibaar, sympathiek is. Bedrijven die méér doen dan aan omzet denken en werken, en iets terug willen doen richting maatschappij, werknemers of klanten.

Dat werkt als een magneet!

Aaibaar = sympathie. Dat werkt als een magneet!

4. HERHAALbaar

Denk niet in projecten. Denk in relaties. Pamper je klanten, geef ze de service die boven hun verwachting is. Denk niet alleen aan de winst die te behalen is bij je eerste klus voor deze klant, maar heb zicht op de klussen die daar achteraan zitten te komen. En sterker nog; klanten die heel graag bij je terugkomen, nemen vaak introducees voor je mee. Maak vrienden, bouw krediet op; B2BeFriendly!

5. KOSTbaar

Hoe sympathiek en aaibaar je ook bent; kwaliteit van je product of dienst speelt nog altijd een zeer cruciale rol. KOSTbaar is in deze niet het synomiem voor ‘duur’ maar eerder in de context; ‘kinderen zijn je kostbaarste bezit’. Datgene dat jij levert is voor veel waarde van de klant. De geleverde kwaliteit dient dan ook van hoogwaardige kwaliteit te zijn. Of, de prijs moet in verhouding staan met de geleverde dienst of product. Dan zou je zelfs KOSTbaar kunnen vervangen voor AANVAARDbaar, daar waar we het over de geleverde kwaliteit hebben.

Beste Kale, eigenlijk wilde ik mijn tweede hand niet verspelen, maar mocht je de klant met je eerste hand verleid hebben, en de aandacht door te willen trekken naar je andere overgebleven vingers, kunnen we ook we ook de volgende vingertoppen aantippen:

6. DEELbaar

Koekoek. Natuurlijk! Zou eigenlijk in de Top 5 moeten staan maar is eigenlijk in een tijd van sharen is caren een automatisme. En toch wil ik hem noemen. Kijk eens wat een aantrekkelijke presentatie op SlideShare doet. Een ideale manier om de buitenwereld kennis met jou te laten maken als autoriteit in jouw vakgebied. Zorg ervoor dat alles in je communicatie derhalve deelbaar is.

7. HOUDbaar

‘A shot of marketing’. Dat is leuk voor een keer, een injectie of boost maar doe het dan continu. Zorg dat er een marketingkalender aanwezig is, die ervoor moet zorgen dat je continue aanwezig en zichtbaar bent. Houd je webtraffic zo hoog mogelijk, zorg niet dat ons marketingkind indaalt…want hij of zij is er nog niet klaar voor…

8. MEETbaar

Maak je marketinginspanningen meetbaar. Maak een 0-meting en als potentiële klanten bij je aankloppen, vraag gewoon eens hoe zij jouw product of bedrijf vonden. Ikzelf ben vrij resultaatgericht; euro’s pompen zonder dat het je brandstof is om er mee te kunnen rijden is nutteloos.

9. MERKbaar
In de trant van ‘opvallend’. Dertien grijze muizen in een dozijn. Ik heb daar geen kaas van gegeten. Wees opvallend door jezelf te blijven. Authenticiteit wordt gewaardeerd. Beste Kale, jij en ik hebben HUMOR hoog in het vaandel staan. HUMOR als in: plezier op je werk hebben, veel samen lachen, gebbetjes doen, een tweede thuis creëren. Wij benoemen dit soms in de praktijk in onze presentaties, we leggen ons DNA daarmee bloot, hoe onze filosofie is, wie wij zijn. Sommige potentials vinden dat fijn, sommige prospects schrikt dat juist af. Vroeger leerde ik dan beter te spiegelen. Ik doe het niet meer. We zijn wie we zijn. En, laat het een wijze les wezen: je krijgt de klanten die je verdient!

10. DANKbaar

Noem de klussen die je krijgt nooit vanzelfsprekend. Waardeer de klanten die de weg naar jou kennen. Laat het ze merken dat ze belangrijk voor je zijn en streef naar Customer Happiness. Dat product van jou. Zo zijn er nog wel 10.000 bedrijven die het aanbieden. ZE KIEZEN JOU! …echter, dankbaarheid kent ook een grens. Het respect moet wederzijds zijn, en een klant, hoe leuk en aardig ook, kan en mag geen misbruik maken van jouw dankbaarheid maken. Wees hier open over wanneer er een bepaalde limiet is bereikt…Vergeet niet; de klant is ook vaak buigBAAR en incasseerBAAR.

Beste Kale,
Dit zijn mijn baren. Ongetwijfeld heb jij andere zeeën van ideeën. Of wellicht hebben de lezers van dit blog heel andere baren die zij essentieel vinden om hun marketing tot hun succes te maken. Om je enigszins te inspireren tref je hier 213 andere baren aan. Er zullen heel wat varianten toepasBAAR zijn: www.woorden.org/eind/baar

Ik ben heel benieuwd!

Met voelbare groet,
Baard

Schrijf mee! Plaats een reactie.

Laat een reactie achter